Image

[:pl]Data publikacji:[:en]Publication date[:]
10.11.2022 / 11:00

ŁoKeRowa przerwa zimowa

Zakończył się kolejny sezon funkcjonowania Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej. Po raz pierwszy z roweru miejskiego mieszkańcy naszego miasta mogli skorzystać w 2018 roku. W tym sezonie, po rocznej przerwie, ŁoKeR powrócił w zupełnie nowej odsłonie.

– W poprzednich latach Łomżyńska Komunikacja Rowerowa funkcjonowała dzięki współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy finansowali część stacji. Od tego roku system roweru publicznego działa w ramach projektu, na który pozyskaliśmy dofinansowanie unijne – informuje prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.

Obsługę Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej w latach 2022-2025 zapewnia firma NEXTBIKE POLSKA S.A. Zadanie jest realizowanie w ramach projektu pn. „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.

Według informacji przekazanej przez operatora systemu, w tym roku zarejestrowało się do niego 1175 osób, które rowery wypożyczały 9028 razy, a łączny czas wynajmu wszystkich jednośladów wyniósł 186 dni. Najwięcej wypożyczeń miało miejsce 10 lipca, kiedy to odbyła się oficjalna inauguracja systemu oraz 9 sierpnia. Jeśli chodzi o dni tygodnia, to rowery były najchętniej wynajmowane w poniedziałki, zaś jeśli spojrzeć na godziny w ciągu doby, to najwięcej wypożyczeń miało miejsce ok. 15:00, 18:00 i 19:00. Sześcioro użytkowników przekroczyło 200 wypożyczeń w trakcie sezonu, a lider wypożyczał rowery 266 razy. Z danych przekazanych przez NEXTBIKE POLSKA S.A. wynika, że najczęściej odwiedzane stacje to: Orlik przy ul. Katyńskiej, tzw. strzelnica na os. Konstytucji 3-go Maja, Galeria Łomża przy Rondzie Solidarności, Galeria Aleja Park i hala sportowa Szkoły Podstawowej nr 9.

Z ŁoKeRów można było korzystać od 7 lipca do 31 października. W tym roku system rowerowy w Łomży zyskał nowy, odświeżony wygląd. Składał się z fabrycznie nowych 100 pojazdów tradycyjnych i 30 elektrycznych czwartej generacji. Piętnaście stacji zostało zlokalizowanych w następujących miejscach: Stary Rynek, bulwary, tzw. strzelnica na os. Konstytucji 3-go Maja, Bawełna w rejonie ul. Wojska Polskiego i Studenckiej, Plac Kościuszki, Orlik przy ul. Katyńskiej, Park Wodny przy ul. Wyszyńskiego, okolice Miejskiego Centrum Przesiadkowo-Komunikacyjnego (skrzyżowanie Sikorskiego-Legionów), Galeria Łomża przy Rondzie Solidarności, ul. Szmaragdowa, Akademia Nauk Stosowanych przy ul. Akademickiej, hala sportowa Szkoły Podstawowej nr 9, Straż Pożarna, Galeria Aleja Park i SM Perspektywa. Dzięki technologii 4G stacje stanowiły wirtualne strefy o promieniu 20 m od środka stacji rowerowej. Jednoślady można było zostawiać również poza wyznaczonymi do tego celu miejscami, co jednak było dodatkowo płatne.

– Ponownie na nasze ścieżki i ulice miejskie rowery wyjadą z początkiem maja przyszłego roku. Już dziś zachęcam do korzystania z tej prozdrowotnej i ekologicznej formy transportu – przekazuje prezydent Mariusz Chrzanowski.

Koszt uruchomienia systemu wyniósł 3.087.250,80 zł. Złożyła się na niego dostawa rowerów, ich instalacja i uruchomienie na kwotę 1.541.878,80 zł oraz obsługa w latach 2022-2025 za 1.545.372 zł.